Witam Cię Prezesie na moim blogu!
Jest słoneczny i mroźny dzień 05.02.2025 roku. Dziś postanowiłam popełnić wpis o obowiązkach związanych z zakończeniem roku obrotowego w spółce z o.o., a to dlatego, że myślałam o tym ilu osobom pomogłam założyć spółki z o.o. w roku 2023 i stwierdziłam, że było ich naprawdę sporo. Nie było miesiąca bez chociażby jednej nowo założonej spółki z o.o. Nie wszystkie te osoby jednak powróciły do mnie po zakończeniu pierwszego roku obrotowego z prośbą o pomoc w wykonaniu obowiązków sprawozdawczych. Z myślą właśnie o tych debiutujących Prezesach jest ten wpis.
Objaśniam w nim jakie kroki należy podjąć po zakończeniu roku obrotowego w spółce z o.o. (pierwszego i każdego kolejnego) w zakresie sprawozdań: finansowego i z działalności spółki i w jakim terminie.
I. Termin na przygotowanie sprawozdania finansowego
Po zakończeniu każdego roku obrotowego, zarząd spółki z o.o. ma obowiązek sporządzić, w terminie trzech miesięcy, roczne sprawozdanie finansowe.
Obowiązek ten wynika z art. 52 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Jeżeli rok obrotowy w Twojej spółce pokrywa się z kalendarzowym, to oznacza, że do dnia 31 marca każdego roku, należy sporządzić roczne sprawozdanie finansowe. W praktyce sprawozdanie finansowe powinno być przygotowane przez księgowego i wysłane mailem do zarządu odpowiednio wcześniej. Jest to ważne ponieważ:
- zarząd powinien mieć czas na jego weryfikację (czy ujęto w nim wszystko co trzeba, czy daty się zgadzają i czy przypadkiem księgowy nie zapomniał się podpisać podpisem elektronicznym)
- do dnia 31 marca każdego roku, CAŁY zarząd sporządzone sprawozdanie powinien podpisać podpisem elektronicznym
- do 31. marca każdego roku, należy także sporządzić sprawozdanie zarządu z działalności spółki, a informacje ze sprawozdania finansowego są do tego potrzebne.
Kto podpisuje roczne sprawozdanie finansowe?
Zgodnie z ogólną zasadą sprawozdanie finansowe w wersji elektronicznej, w formacie xml. podpisuje podpisem elektronicznym księgowy, który je sporządził oraz cały aktualny zarząd spółki.
Pamiętaj, że Twój podpis elektroniczny pod sprawozdaniem finansowym – jest równoznaczne z potwierdzeniem, że „sprawozdanie sporządzono zgodne z prawem”, a więc, że spełnia ono wymagania przewidziane ustawą o rachunkowości. Jeżeli któryś z członków zarządu odmówi podpisania sprawozdania – to trzeba to uzasadnić. Procedurę działania w takim wypadku omawiam szerzej w innym wpisie.
Sprawozdanie finansowe może podpisać co najmniej jeden członek zarządu, ale pozostali członkowie powinni wtedy złożyć oświadczenia, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, albo że odmawiają jego podpisania.
Poniżej krótka sciąga z ustawy o rachunkowości:
Art. 52. [Termin sporządzenia i podpisywanie sprawozdania finansowego]
1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.
2. Sprawozdanie finansowe podpisują – podając zarazem datę podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.
II. Termin na przygotowanie sprawozdania zarządu z działalności spółki
Po zakończeniu każdego roku obrotowego zarząd spółki z o.o., w terminie trzech miesięcy, ma obowiązek sporządzić sprawozdanie zarządu z działalności spółki.
Obowiązek ten wynika z art. 49 ustawy o rachunkowości. Ustawa ta przewiduje jednak „opcję” braku konieczności sporządzania sprawozdania z działalności spółki w pewnych przypadkach, ale szerzej na temat tego, jakie warunki spółka musi spełnić aby z tej „opcji” skorzystać, opisuję w innym wpisie.
Jeżeli rok obrotowy w Twojej spółce pokrywa się z kalendarzowym, to do 31 marca każdego roku, zarząd spółki z o.o. obowiązany jest (w większości przypadków) sporządzić sprawozdanie z działalności spółki.
Kto podpisuje roczne sprawozdanie z działalności spółki?
Tak jak w przypadku sprawozdania finansowego, sprawozdanie z dzałalności podpisuje podpisem elektronicznym cały zarząd spółki z o.o., aktualnie urzędujący.
Sprawozdanie z działalności spółki może być zapisane w dowolnym formacie pliku, umożliwiającym złożenie w nim podpisu elektronicznego (np. pdf. doc., docx., jpg.). Sprawozdanie finansowe z kolei powinno być sporządzone w wersji elektronicznej, w formacie xml.
Księgowa musi wiedzieć jak sporządzić sprawozdanie finansowe w formacie xml.; jeżeli nie wie, to wiesz co trzeba zrobić 🙂
Co zawiera sprawozdanie z działalności spółki?
Sprawozdanie zarządu z działalności spółki to opisowe przedstawienie sytuacji spółki w szerszym ujęciu. W sprawozdaniu tym podaje się m.in. informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej spółki, ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka czy opis zagrożeń. O tym, co dokładnie powinno zawierać sprawozdanie zarządu z działalności spółki, można przeczytać w art. 49 ustawy o rachunkowości.
Jak już wspomniałam, sprawozdanie z działalności spółki najlepiej przygotowywać mając już gotowe sprawozdanie finansowe. Nie ma znaczenia czy projekt sprawozdania z działalności dla spółki przygotuje prawnik, pracownik czy księgowa. Na końcu to Ty swoim podpisem potwierdzisz, że zostało ono sporządzone zgodnie z wymogami ustawowymi.
Sprawozdanie z działalności jednostki powinno zawierać:
istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń, a w szczególności informacje o:
- zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu, do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego;
- przewidywanym rozwoju jednostki;
- ważniejszych osiągnięciach w dziedzinie badań i rozwoju;
- aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej;
- udziałach własnych, w tym: a) przyczynie nabycia udziałów własnych dokonanego w roku obrotowym, b) liczbie i wartości nominalnej nabytych oraz zbytych w roku obrotowym udziałów, a w przypadku braku wartości nominalnej – ich wartości księgowej, jak też części kapitału podstawowego, którą te udziały reprezentują, c) w przypadku nabycia lub zbycia odpłatnego – równowartości tych udziałów, d) liczbie i wartości nominalnej wszystkich udziałów nabytych i zatrzymanych, a w razie braku wartości nominalnej – wartości księgowej, jak również części kapitału podstawowego, którą te udziały reprezentują;
- posiadanych przez jednostkę oddziałach (zakładach);
- instrumentach finansowych w zakresie: a) ryzyka: zmiany cen, kredytowego, istotnych zakłóceń przepływów środków pieniężnych oraz utraty płynności finansowej, na jakie narażona jest jednostka, b) przyjętych przez jednostkę celach i metodach zarządzania ryzykiem finansowym, łącznie z metodami zabezpieczenia istotnych rodzajów planowanych transakcji, dla których stosowana jest rachunkowość zabezpieczeń;
Sprawozdanie z działalności jednostki powinno obejmować również,
o ile jest to istotne dla oceny rozwoju, wyników i sytuacji jednostki – co najmniej:
- kluczowe finansowe wskaźniki efektywności związane z działalnością jednostki;
- kluczowe niefinansowe wskaźniki efektywności związane z działalnością jednostki oraz informacje dotyczące zagadnień pracowniczych i środowiska naturalnego.
W przypadku gdy istnieje powiązanie pomiędzy wartościami wykazanymi w rocznym sprawozdaniu finansowym a informacjami zawartymi w sprawozdaniu z działalności jednostki, sprawozdanie z działalności jednostki powinno zawierać odniesienia do kwot wykazanych w sprawozdaniu finansowym, a także dodatkowe wyjaśnienia dotyczące tych kwot.
Kiedy nie trzeba sporządzać sprawozdania z działalności spółki?
Jednostka mała, która ma obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności może nie sporządzać tego sprawozdania, pod warunkiem że w informacji dodatkowej przedstawi informacje dotyczące nabycia udziałów własnych (jak w a-d powyżej).
A jak u Was w spółkach sytuacja wygląda?
Mam nadzieje, że wszystkim uda się sporządzić i podpisać sprawozdania z zachowaniem terminów ustawowych.
Gwoli przypomnienia, niezachowanie terminu sporządzenia sprawozdań może skutkować odpowiedzialnością karną, o czym przekonała się Zofia, o czym opowiadam we wpisie pn. Odpowiedzialność karna za nieskładanie sprawozdań
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }